Ook oudere Vlamingen regelen steeds vaker hun gascontract online

Ook oudere Vlamingen regelen steeds vaker hun gascontract online

In deze digitale tijd worden er steeds meer zaken online geregeld. Iets dat niet alleen geldt voor de jongere generatie, want ook ouderen worden digitaal steeds vaardiger. In dit artikel gaan we in op deze ontwikkeling, in het specifiek op het zelf regelen van het gascontract (inclusief de voordelen).

Digitale vaardigheid onder senioren

In Vlaanderen is het aantal oudere burgers met digitale vaardigheden een stuk hoger dan in andere landen van Europa. In het Vlaamse Gewest ligt dit zelfs het hoogst, waarbij 61% van de bevolking over basis digitale vaardigheden beschikt.

Uit dit onderzoek van de Vlaamse Ouderenraad is echter gebleken dat een grote drempel het gebrek is aan een digitaal toestel. Veel ouderen beschikken bijvoorbeeld over een mobiele telefoon, maar geen smartphone met toegang tot het internet. In dit geval gaat het om 27% van ouderen tussen de 65 en 74 jaar oud. Hetzelfde onderzoek heeft echter ook aangegeven dat ouderen graag wel meer willen leren over digitale technologieën. Wat een voorname reden is dat steeds meer ouderen onder andere hun gascontract zelf regelen, mits dit proces eenvoudig genoeg is en ze wel over een smartphone beschikken.

Het feit dat online diensten steeds gebruiksvriendelijker worden, is dus een van de belangrijkste dingen die bijdraagt aan digitale inclusie. Het feit dat veel zaken gewoon met de smartphone of tablet kunnen worden geregeld, maakt het ook makkelijker om hulp te vragen aan vrienden of familie.

Zelf je gascontract regelen

Het zelf regelen van je elektriciteits- en gascontract bij Total Energies is hier een goed voorbeeld van. Zowel het berekenen van je tarief, het vergelijken van de abonnementen en het afsluiten van een contract is erg eenvoudig. Naast het online klant worden, is het tevens mogelijk om tijdens het proces telefonische hulp te vragen. Dankzij de gratis telefonische ondersteuning kunnen dus ook eventuele problemen zelf worden verholpen.

Zelf je gascontract beheren

Niet alleen regelen veel ouderen zelf hun gascontract, ook wordt er door deze groep steeds meer gebruik gemaakt van de digitale app. Hiermee is het namelijk erg eenvoudig om inzicht te krijgen in het verbruik, zodat je veel minder snel voor verrassingen komt te staan. Het is zelfs mogelijk om het verbruik per uur en/of per apparaat te monitoren, iets dat wederom dankzij de eenvoud van de app ook steeds vaker door ouderen wordt gedaan.

In deze klantenzone vind je overigens niet alleen informatie over het verbruik, maar ook over betalingsgegevens. De cijfertjes zijn voorzien van tabellen en pictogrammen, wat een meerwaarde is voor gebruikers van alle leeftijden. Het is zelfs mogelijk om je voorschot online aan te passen en/of de gewenste betaalmethode.

De vijf belangrijkste voordelen op een rij

Het afsluiten van een online contract voor gas en/of elektriciteit heeft dus een aantal voordelen, die we voor het gemak hieronder op een rij hebben gezet:

  • Geen PC of laptop nodig, alles kan via de smartphone of tablet worden geregeld
  • Direct regelen, aangezien er online geen wachttijden zijn
  • Het eenvoudig online wijzigen van gegevens, betaalmethodes en voorschotten
  • Het monitoren van het energiegebruik, zelfs per apparaat en per uur
  • Geen papieren documenten meer invullen en versturen

Op zoek naar meer digitale oplossingen, inclusief de mogelijkheid tot persoonlijk contact? Lees dan ook dit interview met een andere KMO, die zich inzet voor digitale inclusie onder ouderen.