Verduurzaming bij bouwen en renoveren speerpunt van bouwbedrijven

Verduurzaming bij bouwen en renoveren speerpunt van bouwbedrijven

Duurzaam is een bijvoeglijk naamwoord waar we een paar decennia nog maar amper van gehoord hadden. Vandaag de dag is het zo ongeveer het toverwoord bij zo ongeveer alles wat we doen. Zeker bij de bouw of renovatie van woningen. Bij bouwwerkzaamheden komt veel CO2 vrij en dat moet dus als het even kan worden beperkt om de schade aan de ozonlaag rond Moeder Aarde zo veel mogelijk te beperken. Bouwbedrijven investeren hier volop in om zich op een positieve manier te onderscheiden van hun concurrenten.

De overstap naar elektrisch

Een belangrijke stap naar verduurzaming in de bouwsector is de overstap van diesel naar elektrisch. Dat geldt voor bijvoorbeeld compresseurs portables maar ook voor hijskranen en shovels. Tot voor kort waren die allemaal uitgerust met een dieselmotor die de hele dag door draaide. Diesel was vrij goedkoop dus waarom zou je die motor uitzetten en steeds weer moeten opstarten? Nu is dat wel anders. Diesels worden steeds meer geweerd. Niet alleen als motor in een vrachtwagen die de stad niet meer in mag, maar ook als machine op een bouwplaats. Een elektrische kraan maakt veel meer indruk op de opdrachtgever.

Hoge kosten voor duurzaam bouwen

Verduurzamen is voor aannemers geen goedkope hobby. Een elektrische shovel, kraan of compressor is tot wel drie keer duurder dan zijn collega's met een dieselmotor. En dan heb je er nog een probleem bij, namelijk de stroomvoorziening. Een elektrische kraan die een dag heeft gewerkt moet in de nacht worden bijgeladen. Zijn accupakket heeft de omvang van een bouwkeet en het laden van die accu’s kost nogal wat kracht. En daar zit dan meteen het knelpunt: het stroomnet in Europa, dus ook in België, is op veel plekken overbelast. Dus of het gaat lukken om een aansluiting te krijgen voor het opladen van de accu’s van elektrische machines is zeker geen gelopen race. Soms moet een aanvraag daarvoor jaren van tevoren worden ingediend en dan nog is het niet zeker dat die op tijd kan worden gerealiseerd. Dit probleem speelt niet alleen in België maar onder andere ook in Nederland.

Elektrisch heeft de toekomst

Ondanks de bezwaren en mogelijke problemen is de tijd van de dieselhijskraan en de diesel compressor op de bouwplaats wel aan zijn laatste jaren bezig. Het kan nog een aantal jaren duren, maar je zal de compressors van KAESER Compresseurs steeds vaker zien bij een bouw- of renovatieproject. Enerzijds omdat aannemers ervoor kiezen om duurzaam en zo schoon mogelijk te willen werken, anderzijds omdat opdrachtgevers hier steeds vaker de voorkeur aan geven, ondanks de hogere kosten die worden doorberekend. Een duurzaam huis bouwen op een niet duurzame manier is uiteindelijk niet meer uit te leggen. Niet alleen machines, maar ook bouwmaterialen worden daarom steeds meer verduurzaamd. Er is al duurzame cement, er wordt geïsoleerd met speciale hennep en soms worden huizen prefab in de fabriek gemaakt zodat ze alleen nog maar in elkaar hoeven te worden gezet op de bouwplaats. Uiteraard worden nieuwe huizen goed geïsoleerd opgeleverd, meestal zonder gasaansluiting en met de zonnepanelen gebruiksklaar op het dak.