Waar moet je op letten als je een loopband koopt?

Waar moet je op letten als je een loopband koopt?

Waar moet je nu juist op letten als je een loopband koopt? Tegenwoordig heb je zoveel verschillende merken en elk merk heeft weer zoveel verschillende types. Maar waar zit het verschil nu juist tussen de verschillende merken en types? Welke loopband past het beste bij jou en je gezin?

Wij hebben deze blog geschreven om het jou makkelijker te maken om de juiste loopband te kiezen die het beste bij jou past en ideaal is om je te helpen jouw trainingsdoelen te halen.

Om te bepalen welke loopband je juist nodig hebt ga je eerst voor jezelf moeten bepalen voor welke doeleinden je de loopband gaat gebruiken, met hoeveel personen je de loopband gaat gebruiken, waar de loopband juist gaat staan, hoeveel uren per dag de loopband gaat draaien en hoeveel budget je hiervoor gaat uittrekken.

Motor

Om te bepalen welke motor je nodig hebt voor jouw ideale loopband, moet je eerst bepalen voor welk doel je de loopband gaat gebruiken en met hoeveel mensen.

Wij zullen eerst beginnen met uit te leggen wat het verschil is tussen het continu vermogen van een motor en het piekvermogen. Het continuvermogen is het vermogen dat de loopband continu kan leveren tijdens een training. Het piekvermogen is het vermogen dat kortstondig beschikbaar is, bijvoorbeeld bij acceleraties.

Je hebt verschillende motoren met andere vermogens. Wij raden aan om een loopband met ten minste 2,5 pk continu vermogen te kopen. Dit om een lange levensduur van de motor te garanderen indien je hier intensief op wenst te trainen. Een zwaardere motor moet minder zwaar werken om een bepaalde snelheid te behalen.

Demping

De meeste merken loopbanden maken gebruik van verschillende soorten dempingen in het loopoppervlak. Deze demping dient eigenlijk voor het opvangen van de zwaarste schokken bij het neerkomen tijdens het lopen. Dankzij zo een demping vermindert de impact op je spieren en gewrichten tijdens het lopen. De demping van het loopoppervlak vermindert het effect van de schokken tot wel 40% ten opzichte van asfalt.

De zachtste loopbanden uit ons assortiment zijn de Bowflex BXT326, Nautilus T628 en de Finnlo Endurance IV.

Breedte en lengte loopvlak

Om te kijken hoe groot de loopband juist mag zijn, dan ga je eerst moeten bepalen waar de loopband precies komt te staan. Bekijk al eens de beschikbare vloeroppervlakte die de loopband mag innemen.

Ook in het oppervlakte van het loopvlak zit veel verschil. Zo heb je loopbanden met een breedte van het loopvlak met 45 cm, 51 cm, 52cm of 56 cm.

De loopbanden met een breedte van het loopvlak van 45 cm zijn zeer compacte loopbanden. Wij hebben slechts twee verschillende types die zo compact zijn. De types zijn de DTM300i en de DTM400i beide van het merk Flow Fitness. Deze loopbanden kan je heel makkelijk opbergen en zijn uiterst stil op wandelsnelheid. Deze loopbanden kan je heel vlot inklappen en opbergen. Ze zijn zo dun dat je ze onder een bed of tussen en kast kan schuiven. Ideaal dus voor op appartementen of in kleinere ruimtes. Deze loopbanden categoriseren wij onder de ‘jog and walk’ loopbanden, deze loopbanden zijn dus minder geschikt voor lange en intensieve trainingen.

Loopbanden met loopvlak met de breedtes 51 cm, 52 cm en 56 cm zijn meer geschikt voor te hardlopen. Omdat deze loopbanden zo breed zijn loop je hier comfortabeler op. Zeker voor grotere mensen is dit belangrijk. Ook de lengte van het loopvlak is belangrijk om op hogere snelheden voldoende comfortabel te lopen omdat je paslengte dan een stuk groter is.

Hellingen

De meeste loopbanden kunnen in een hellingshoek omhoog gezet worden. Dit kan je doen om je trainingen nog intensiever en uitdagender te maken! Binnen ons assortiment kunnen de loopbanden een hellingshoek van maximaal 15% bereiken.

Wij hebben slechtst één loopband binnen ons assortiment waarmee je zowel omhoog als omlaag kan lopen. Op de Sole TT8 loopband kan je in een hellingsgraad van -6 tot 15% trainen!

Connectiviteit

De meeste loopbanden binnen ons assortiment kan je met Bluetooth verbinden. Deze apps houden op een overzichtelijke manier al je trainingsgegevens weer.

Als dit voor jou belangrijk is, dan raden wij jou een loopband aan van het merk Bowflex. Dit omdat Bowflex een speciale app heeft ontworpen om je te blijven motiveren tijdens het trainen en om je trainingsresultaten bij te houden. De app gaat samen met jou bepaalde trainingsdoelen opstellen.

Professionals

Ben je als professional op zoek naar een geschikte loopband voor in je bedrijfsruimte of praktijk te gebruiken? Dan is de Flow Fitness Perform T3i zeker en vast een aanrader. Deze loopband heeft een krachtige motor en kan dus meerdere uren per dag werken. Het unieke aan deze loopband is dat de loopband start met een snelheid van 0,5 km/u. Ideaal dus voor podologen, kinesisten en andere professionals.

Wil je maximaal plezier halen uit je gekochte loopband en zo min mogelijk blessures oplopen? Denk er dan aan om goede loopschoenen te kopen.

Waar moet je op letten als je een loopband koopt?