Boost je metabolisme: cardio vs krachttraining

Boost je metabolisme: cardio vs krachttraining

Wat is beter?

Kun je beter cardio of krachttraining doen? Dit blijft een favoriet discussiepunt onder sporters. Wij bekeken het vanuit de voordelen voor je metabolisme.

Studies hebben aangetoond dat je met krachttraining meer calorieën verbrand, omdat je na de training nog doorgaat met verbranden. Een nieuwe studie heeft echter aangetoond dat cardio meer voordelen heeft als het gaat om je metabolisme een boost geven.

Wat is je metabolisme nu precies

Je metabolisme is het proces waarbij je lichaam voeding omzet in energie. Het is nuttig om je metabolisme te boosten, want als deze hoger is verbrand je meer calorieën wanneer je rust.

>> Hoeveel kun je jouw metabolisme werkelijk beïnvloeden?

Is cardio hier dan toch beter voor?

Voor de studie werd er gekeken naar 10 jonge gezonde mannen, deze werden opgedeeld in twee groepen. De ene groep deed één keer in de week cardio, ze fietsen hiervoor een uur. De andere groep deed één keer in de week krachttraining voor een uur, ze focuste daarbij op alle grote spiergroepen. Hierna werd bloed afgenomen bij de mannen, om te kijken naar hormoonlevels.

Uit dit onderzoek bleek dat de mannen die cardio een stijging hadden in de productie van het hormoon FGF21. Dit hormoon heeft een positief effect op je metabolisme.

De fietsers hebben de productie van dit hormoon met drie keer zo veel verhoogd ten opzichte van de krachttrainers.

>> 3x een creatieve cardio boost voor je workout

Moet ik nu stoppen met krachttraining?

Maar voordat je je dumbbells laat vallen en naar de loopband rent, willen we wel benadrukken dat dit een klein onderzoek is met maar tien deelnemers.Daarnaast is het niet duidelijk of het voor vrouwen hetzelfde werkt. Hoewel de resultaten duidelijk zijn is een vervolgonderzoek nodig om het definitief te kunnen zeggen.

We hebben bij Women’s Health al eerder benoemd dat een combinatie van cardio- en krachttraining een betere keus is. Met krachttraining kweek je meer spiermassa, hogere spiermassa leidt uiteindelijk ook tot meer verbranding in rust staat. Met cardio boost je je metabolisme en het werkt tegen stress. Perfecte combi dus.

>> Lekker circuit: cardio en kracht ineen

Dit nieuwsbericht werd gepubliceerd door Personal trainer VitactiV.